δευτερευουσεs ονοματικεs προτασειs |
||
I. Ειδικές προτάσεις |
||
Α. Από
πού «ΕΞΑΡΤΩΝΤΑΙ»
|
Β. Πώς
ΕΙΣΑΓΟΝΤΑΙ
|
Γ.
Συντακτική ΘΕΣΗ
|
1. Εξαρτώνται από ρήματα που σημαίνουν: λέω,
αισθάνομαι, γνωρίζω, νομίζω, δείχνω κ.ά. ή από περιφράσεις
με παρόμοια σημασία: έχω
την προαίσθηση, έχω την πεποίθηση, έχω την γνώμη, είμαι βέβαιος, βάζω με το
νου μου
[δεν χωρίζονται με κόμμα]
|
Εισάγονται με τους ειδικούς
συνδέσμους
ότι, πως, που, με το
μόριο να (όταν πρόκειται για αμφισβήτηση)
(σπάνια, δεν εισάγονται με κανένα σύνδεσμο,
π.χ: Έμαθα θα φύγεις σήμερα)
|
1. Μια ειδική πρόταση χρησιμοποιείται ως
Αντικείμενο των
ρημάτων ή των περιφράσεων της πρώτης στήλης (Α1)
§
Ομολογώ ότι έκανα
λάθος
§
Διαπιστώνουμε πώς
δεν γεννιούνται νέες γλώσσες
§
Με πονάει που δε με
σκέφτηκες
§
Δε θυμάμαι να σε συνάντησα
ποτέ!
|
2. Βρίσκονται κοντά σε απρόσωπα ρήματα ή
σε απρόσωπες εκφράσεις που έχουν σημασία παρόμοια με εκείνη των
παραπάνω ρημάτων: λέγεται, διαδίδεται, γίνεται αντιληπτό, είναι γνωστό,
φαίνεται, είναι βέβαιο...
[δεν χωρίζονται με κόμμα]
|
(όπως παραπάνω)
|
2. Υποκείμενο των
απρόσωπων ρημάτων
ή εκφράσεων
της πρώτης στήλης (Α2)
§
Είναι βέβαιο ότι
προσπάθησες πολύ
§
Φάνηκε πως δεν το
κατάλαβες
§
Είναι πιθανό να μην
το έμαθε
§
Είναι κρίμα που δεν σε
κάλεσαν
|
3. Βρίσκονται ύστερα από μερικές
αντωνυμίες ουδέτερου γένους(και μερικές άλλες λέξεις):
αυτό, εκείνο..., διάδοση,
γνώμη, φήμη, πληροφορία, γεγονός, καταγγελία, συμπέρασμα, μήνυμα, ιδέα
|
(όπως παραπάνω)
|
3. Επεξήγηση (σπανιότερα
προσδιορισμός) των αντωνυμιών και των άλλων λέξεων της πρώτης στήλης
(Α3)
§
Αυτό μόνο με στενοχωρεί, πως δε
ζήτησες καν τη γνώμη μου!
§
Δεν μπορώ να παραβλέψω το γεγονός ότι η
συνεργασία μας ήταν άψογη.
§
Όλα τα στοιχεία οδηγούν στη διαπίστωση ότι
έδρασες παρορμητικά
|
ΙΙ. Βουλητικές προτάσεις |
||||
Α. Από
πού «ΕΞΑΡΤΩΝΤΑΙ»
|
Β. Πώς
ΕΙΣΑΓΟΝΤΑΙ
|
Γ. Συντακτική
ΘΕΣΗ
|
||
1. Εξαρτώνται από ρήματα ή από
περιφράσεις που σημαίνουν: θέλω, μπορώ, προτρέπω, αξιώνω, σκοπεύω,
αναγκάζομαι, δυσκολεύομαι, τολμώ, έχω
τη δύναμη κ.ά.
[δε χωρίζονται με κόμμα]
|
Εισάγονται με το μόριο
να (σπάνια
με το σύνδεσμο και, π.χ: Αν τύχει και ξενιτευτώ = να ξενιτευτώ )
|
Μια βουλητική πρόταση
χρησιμοποιείται ως
1. Αντικείμενο των
ρημάτων και των περιφράσεων της πρώτης στήλης (Α1)
§
Αξίωσε να παραιτηθώ
αμέσως
§
Δυσκολεύεται να
εφραστεί με σαφήνεια
§
Σκοπεύεις να του το
αποκαλύψεις;
|
||
2. Βρίσκονται κοντά σε απρόσωπα
ρήματα ή σε απρόσωπες εκφράσεις που έχουν σημασία παρόμοια με
εκείνη των παραπάνω ρημάτων: πρέπει, μπορεί, χρειάζεται, απαγορεύεται,
συμβαίνει, είναι ανάγκη, είναι ντροπή, είναι δυνατό, είναι φυσικό/ αδύνατον
κ.ά.
[δε χωρίζονται με κόμμα]
|
(όπως παραπάνω)
|
2. Υποκείμενο
των απρόσωπων ρημάτων ή εκφράσεων της πρώτης στήλης (Α2)
§
Χρειάζεται να προσπαθήσεις
πολύ
§
Είναι φυσικό να νιώθεις
πιεσμένος
§
Επιβάλλεται να
προστατέψουμε το γλωσσικό μας πλούτο
§
Κινδυνεύει να
αλλοιωθεί το γλωσσικό αισθητήριο των νέων από τη συνεχή χρήση της Αγγλικής;
|
||
3. Βρίσκονται ύστερα από μερικές
αντωνυμίες ουδέτερου γένους και ουσιαστικά που έχουν σημασία
παρόμοια με εκείνη των παραπάνω ρημάτων.
[χωρίζονται με κόμμα]
|
(όπως παραπάνω)
|
3. Επεξήγηση των
αντωνυμιών και των άλλων λέξεων της πρώτης στήλης (Α3)
§
Αυτό να προσέξεις, να μη
μπλέξεις!
§
Με μια ελπίδα ζούσε, να
γυρίσει πίσω στην πατρίδα.
|
||
4. Βρίσκονται ύστερα
ουσιαστικά ή επίθετα που έχουν σημασία παρόμοια με εκείνη των παραπάνω
ρημάτων: απαίτηση, πόθος, ανάγκη, σκοπός, παράκληση, υπόσχεση, διαταγή,
έτοιμος, πρόθυμος, ασυνήθιστος, ανυπόμονος, υποχρεωμένος, κ.ά.
|
(όπως παραπάνω)
|
4. Προσδιορισμός των
ουσιαστικών, επιθέτων της πρώτης στήλης (Α4)
§
Οργάνωνε με μεθοδικότητα το στόχο
του να πάρει τη θέση μου στην εταιρεία
§
Ικανοποιήθηκε από το σταθμό η απαίτηση
πολλών ακροατών να επαναληφθεί η εκπομπή.
§
Με κοίταζε επίμονα έτοιμος να
μου επιτεθεί
|
||
5. Βρίσκονται κοντά σε οποιοδήποτε
ρήμα ή σε κάποιο επίθετο (αυτές οι προτάσεις μόνο τυπικά είναι
«βουλητικές»).
|
Εισάγονται επίσης με μια πρόθεση+να
φανερώνοντας διάφορες επιρρηματικές σχέσεις: χωρίς να, δίχως να, αντί
να, από το να, με το να...
|
5. Επιρρηματικός
προσδιορισμός
στις λέξεις της στήλης (Α5).
§
Γίναμε φίλοι χωρίς να πούμε λέξη
§
Με το να μην ακούς κανένα βλέπεις τι
παθαίνεις!
§
Κάνε κάτι αντί να κάθεσαι άπραγος
§
Είναι ικανότατος στο να εφευρίσκει
δικαιολογίες
|
||
ΙΙΙ. Ενδοιαστικές προτάσεις |
||||
Α. Από
πού «ΕΞΑΡΤΩΝΤΑΙ»
|
Β. Πώς
ΕΙΣΑΓΟΝΤΑΙ
|
Γ.
Συντακτική ΘΕΣΗ
|
||
1. Εξαρτώνται από ρήματα που σημαίνουν φόβο ή
ανησυχία:
φοβούμαι, υποπτεύομαι,
ανησυχώ, προσέχω κ.ά. ή από περιφράσεις με παρόμοια σημασία: με
πιάνει φόβος, έχω ανησυχία/ τρόμο/υποψία/ αγωνία/, παίρνω τα μέτρα μου κ.ά.
[δε χωρίζονται με κόμμα]
|
Εισάγονται με τους συνδέσμους:
1. μήπως, μη(ν), να μην
(εκφράζεται φόβος μήπως γίνει
κάτι ανεπιθύμητο)
2. μήπως δε(ν), μη δε(ν)
(εκφράζεται φόβος μήπως δε
γίνει κάτι επιθυμητό)
|
Μια ενδοιαστική πρόταση
χρησιμοποιείται ως
1. Αντικείμενο των
ρημάτων και των περιφράσεων της πρώτης στήλης (Α1)
§
Ανησυχώ μήπως δε
φτάσουμε εγκαίρως
§
Φοβάται να μην
αργήσει
§
Πάρτε μέτρα μη
και ξαναγίνουν τα ίδια
|
||
2. Βρίσκονται κοντά σε απρόσωπα ρήματα ή
σε απρόσωπες εκφράσεις που έχουν σημασία παρόμοια με εκείνη των
παραπάνω ρημάτων :υπάρχει φόβος/υποψία/ανησυχία
[δε χωρίζονται με κόμμα]
|
(όπως παραπάνω)
|
2. Υποκείμενο
των απρόσωπων ρημάτων ή εκφράσεων της πρώτης στήλης (Α2) (σπάνια)
§
Υπάρχει φόβος μήπως
αλλοιωθεί η ελληνική γλώσσα
§
Με ανησυχεί πολύ μήπως
αργήσει το αεροπλάνο
|
||
2. Βρίσκονται ύστερα από ουσιαστικά που έχουν
σημασία παρόμοια με εκείνη των παραπάνω ή μερικές αντωνυμίες ουδέτερου
γένους: φόβος, αγωνία, υποψία, ανησυχία, αυτό, εκείνο...
|
(όπως παραπάνω)
|
3. Επεξήγηση ή προσδιορισμός των
ουσιαστικών και των αντωνυμιών της πρώτης στήλης (Α2)
§
Ζει χρόνια με το φόβο μήπως αποκαλυφθεί το μυστικό του
§
Ένα πράγμα τον αγχώνει, μήπως
δεν είναι πάντα τέλεια όσα κάνει
|
||
ΙV. Πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις |
|||
Α. Από
πού «ΕΞΑΡΤΩΝΤΑΙ»
|
Β. Πώς
ΕΙΣΑΓΟΝΤΑΙ
|
Γ. ΤΙ
ΔΗΛΩΝΟΥΝ
|
Δ.
Συντακτική ΘΕΣΗ
|
1. Εξαρτώνται από ρήματα που
σημαίνουν: ρωτώ, εξετάζω, απορώ, σκέφτομαι, αμφιβάλλω, ξέρω, βλέπω κ.ά.
ή από περιφράσεις με παρόμοια σημασία: δεν είμαι βέβαιος, έχω την
απορία, δεν έχω ιδέα, δε βρίσκω εξήγηση κ.ά.
[δε χωρίζονται με κόμμα]
|
Εισάγονται
1. με τους συνδέσμους: αν, μήπως: (απλές)
αν... ή (αν): διμελείς
|
Δηλώνουν ολική άγνοια
|
Μια πλάγια ερώτηση
χρησιμοποιείται ως
1. Αντικείμενο των
ρημάτων κτλ. της πρώτης
στήλης (Α1)
§
Αμφιβάλλω αν μου
λες όλη την αλήθεια
§
Δεν έχω ιδέα ούτε
αν ήρθε, ούτε αν έφυγε
§
Σκέφτομαι μήπως έχεις
δίκιο τελικά
|
2. με ερωτηματικές αντωνυμίες
ή ερωτηματικά επιρρήματα: ποιος, πόσος, πόσο, πού, πώς, γιατί, πότε...
|
Δηλώνουν μερική άγνοια
|
§
Αναρωτιέμαι πότε
θα έρθει
§
Δεν έχει ιδέα πόση
δουλειά χρειάζεται για να φτάσει το στόχο του
§
Δεν ξέρω πώς να
του το πω
§
Σκέψου πού θα
βρισκόσουν τώρα χωρίς τη βοήθειά μου
|
|
2. Βρίσκονται κοντά σε απρόσωπες εκφράσεις που
έχουν σημασία παρόμοια με εκείνη των παραπάνω ρημάτων: είναι ζήτημα, δεν
είναι βέβαιο, είναι παράξενο, δεν υπάρχει πληροφορία/ είδηση/ εξήγηση...
[δε χωρίζονται με κόμμα]
|
(όπως παραπάνω: 1,2)
|
(είτε ολική είτε μερική
άγνοια, ανάλογα με το πώς εισάγονται)
|
2. Υποκείμενο των
απρόσωπων εκφράσεων της πρώτης στήλης(Α2)
§
Είναι ζήτημα αν
θα βγει άμεσα η οικονομία μας από την ύφεση
§
Είναι παράξενο πώς τα
κατάφερε τελικά
§
Δεν υπάρχει εξήγηση ούτε
πώς έφτασε ως εκεί ούτε αν
τελικά το μετάνιωσε
|
3. Βρίσκονται ύστερα από μερικές αντωνυμίες
ουδέτερου γένους (αυτό, εκείνο, κάτι, ένα) και τα ουσιαστικά: ερώτηση,
απορία, αμφιβολία, σκέψη κ.ά.
|
(όπως παραπάνω: 1,2)
|
(είτε ολική είτε μερική
άγνοια, ανάλογα με το πώς εισάγονται)
|
3. Επεξήγηση των
αντωνυμιών και των ουσιαστικών της πρώτης στήλης (Α3)
§
Ένα μόνο σκέψου, πώς θα
αντιδρούσες εσύ στη θέση μου
§
Δεν παύει να με ταλαιπωρεί η αμφιβολία αν έκανα σωστά ή όχι
§
Δεν είναι εύκολη η απάντηση στο ερώτημα
τι είναι ευτυχία
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου