ΕΝΟΤΗΤΕΣ
1. "Η Πηνελόπη κατεβαίνει στο
μέγαρο" (361-383)
2. "Ο Τηλέμαχος απευθύνεται στη
μητέρα του" (384-409)
3. "Διάλογος
Τηλέμαχου-μνηστήρων" (410-466)
4. "Ο Τηλέμαχος αποσύρεται στην
κάμαρά του" (467-497)
ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΕΠΟΧΗΣ
α) Οι αοιδοί : Ο Φήμιος είναι
ο πρώτος από τους δύο αοιδούς που θα δούμε στην Οδύσσεια (ο άλλος είναι ο
Δημόδοκος που ζει στο παλάτι των Φαιάκων). Με τα τραγούδια τους, που έχουν ως
θέμα τα κατορθώματα των θεών και των ηρώων (374-376) ψυχαγωγούν τους ακροατές
(385-386). Οι ομηρικοί άνθρωποι θεωρούν θεόσταλτο το χάρισμα που έχουν οι
αοιδοί ν'αυτοσχεδιάζουν και γι'αυτό τους σέβονται και τους τιμούν (361-363).
β) Οι ευγενείς : Στην ομηρική
εποχή υπάρχουν δύο τάξεις : οι ευγενείς και ο λαός. Οι μνηστήρες ανήκουν στην
τάξη των ευγενών, είναι πλούσιοι γαιοκτήμονες με τοπική εξουσία και πολλούς
δούλους. Οι ευγενείς συμμετείχαν συχνά σε συμπόσια και διασκέδαζαν. Ο Τηλέμαχος
δε θυμώνει που οι μνηστήρες διασκεδάζουν, αλλά οργίζεται να τους βλέπει να
σπαταλούν τα αγαθά του (417-419)
γ) Η κληρονομική βασιλεία :
Υπήρχε η αντίληψη ότι το βασιλικό αξίωμα ήταν θεόσταλτο (430-431, 434-437).
Φυσικός κληρονόμος του θρόνου της Ιθάκης ήταν ο Τηλέμαχος. Όμως η κατάσταση
στην Ιθάκη ήταν μπερδεμένη, μιας και ήταν ακόμα άγνωστο αν ο Οδυσσέας είχε
πεθάνει ή ήταν ζωντανός, ενώ ο Τηλέμαχος ακόμα ήταν ανήλικος. Οι μνηστήρες
εκμεταλλεύονται την κατάσταση και διεκδικούν την εξουσία. Βλέπουμε λοιπόν, ότι
ο θεσμός της βασιλείας, αν και δεν έχει καταργηθεί, βρίσκεται σε παρακμή.
(438-441)
δ) Οι δούλοι : Ήταν
περιουσιακό στοιχείο του αφέντη τους. Οι αριστοκράτες είχαν πολλούς δούλους.
Μια ειδικευμένη σκλάβα κόστιζε 4 βόδια. Καταλαβαίνουμε, λοιπόν την ιδιαίτερα
υψηλή αξία της Ευρύκλειας, που αποκτήθηκε από τον Λαέρτη έναντι 20 βοδιών.
ε) ο ρόλος του άντρα και της
γυναίκας : Η ομηρική κοινωνία ήταν ανδροκρατούμενη. Ο άνδρας είναι ο κύριος
του σπιτιού, που λαμβάνει αποφάσεις και είναι υπεύθυνος για την τήρηση της
τάξης (309-400) και την απόκτηση και διατήρηση των υλικών αγαθών (442-444).
Καθήκον του άνδρα είναι να προστατεύει την τιμή της οικογένειας (416-418).
Αντίθετα, η γυναίκα έχει ως μοναδική υποχρέωση τη φροντίδα του σπιτιού. Οι
γυναικείες δουλειές ήταν καθορισμένες με σαφήνεια (397-399). Η γυναίκα υπακούει
στον άνδρα, δε συμμετέχει στη λήψη αποφάσεων και δε γλεντάει μαζί με τους
άνδρες (397).
στ) χρησμοί : Οι μάντεις
κατείχαν σημαντική θέση στην ομηρική εποχή. Πολλοί άνθρωποι τους έδειχναν
εμπιστοσύνη (όπως η Πηνελόπη). Υπήρχαν όμως και κάποιοι που δεν πίστευαν τους
χρησμούς, όπως ο Τηλέμαχος (462).
ΕΙΚΟΣ ΚΑΙ
ΑΝΑΓΚΑΙΟΝ
Είναι ανάγκη να φανεί στο κείμενο η
αλλαγή συμπεριφοράς του Τηλέμαχου μετά τη συνομιλία του με την Αθηνά-Μέντη
(αναγκαίον). Ο Όμηρος πετυχαίνει να αναδείξει αυτή τη μεταστροφή με εύλογο
τρόπο, εμφανίζοντας από τη μια μεριά την Πηνελόπη και δημιουργώντας το διάλογο
Τηλέμαχου-μνηστήρων από την άλλη (εικός).
ΠΡΟΙΚΟΝΟΜΙΑ έχουμε στους στίχους 423-424 όταν ο
Τηλέμαχος προειδοποιεί τους μνηστήρες πως κάποια μέρα θα τιμωρηθούν για την
υβριστική συμπεριφορά τους από τον Δία και θα βρουν τον θάνατο μέσα στο παλάτι.
ΥΒΡΙΣ -
ΤΙΣΙΣ - ΝΕΜΕΣΙΣ
Στους στίχους 423-424 διατυπώνεται η
άποψη ότι οι θεοί οργίζονται με τους αλαζόνες και τους τιμωρούν για την
υβριστική τους συμπεριφορά.
ΠΑΡΕΚΒΑΣΗ
Έχουμε στους στίχους 478-487, όταν ο
ποιητής αναφέρεται στην Ευρύκλεια. Η παρέκβαση είναι ταυτόχρονα και επιβράδυνση
(απαραίτητο δομικό στοιχείο κάθε έργου).
ΤΥΠΙΚΑ
ΕΠΙΘΕΤΑ ΚΑΙ ΤΥΠΙΚΕΣ ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ
Αθηνά
Παλλάδα (364) :
τυπικό επίθετο
θεία γυναίκα (369) : τυπικό επίθετο
θεϊκό αοιδό (373) : τυπικό επίθετο
της μίλησε
όμως ο γνωστικός Τηλέμαχος (385) : τυπική έκφραση
τα μάτια
λάμποντας (405) :
τυπική έκφραση
μετά του
αντιμίλησε ο Αντίνοος, γιος του Ευπείθη (427) : τυπική έκφραση
θαλασσοφίλητη
Ιθάκη (430) :
τυπικό επίθετο
αμέσως τότε
κι ο Τηλέμαχος, με τη δική του γνώση, ανταποκρίθηκε (432) : τυπική έκφραση
θείος
Οδυσσεύς (441) :
τυπικό επίθετο
με σύνεση
και γνώση του αντιμίλησε ο Τηλέμαχος (460) : τυπική έκφραση
εμπειροπόλεμου
Αγχιάλου (465-466) :
τυπικό επίθετο
θαλασσινούς
Ταφίους (466) :
τυπικό επίθετο
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΙ
1. Πηνελόπη : όμορφη
(407-409), αρχοντική και επιβλητική γυναίκα (369), πιστή και με ευαίσθητο
χαρακτήρα (361-366). Σεμνή, σοβαρή και μεγαλοπρεπής (361-368). Μιλάει με
ευγενικό τρόπο στον Φήμιο (372-383). Με αξιοπρέπεια φέρεται και απέναντι στον
Τηλέμαχο, καθώς δεν του αντιμιλά. Συνειδητοποιεί ότι ο γιος της ανδρώνεται και
αναλαμβάνει πρωτοβουλίες (401-402). Αγαπάει πάρα πολύ τον Οδυσσέα και ξεσπά σε
κλάματα γι'αυτόν (403-406).
2. Τηλέμαχος :
διαφοροποιημένος στη συμπεριφορά του λόγω των συμβουλών της Αθηνάς. Είναι
θαρραλέος και αποφασιστικός. Θυμίζει στην Πηνελόπη ότι αυτός παίρνει αποφάσεις
(384-400). Δεν είχε σκοπό να προσβάλει τη μητέρα του, αλλά ήθελε να
προειδοποιήσει τους μνηστήρες. Η αποφασιστικότητά του και το επιθετικό του ύφος
προκαλούν έκπληξη στους μνηστήρες (425-426). Ο τρόπος με τον οποίο απαντά στον
Αντίνοο, δείχνει ψυχραιμία και σοβαρότητα (432-445), ενώ η στάση του προς τον
Ευρύμαχο δείχνει σύνεση, αυτοσυγκράτηση και ευελιξία, αφού απαντά χωρίς να
αποκαλύψει την πραγματική ταυτότητα του ξένου (461-466).
3. μνηστήρες :
εντυπωσιάζονται από την ομορφιά της Πηνελόπης (407-409). Συμπεριφέρονται
ξεδιάντροπα και χωρίς σεβασμό (421). Συνεχίζουν το γλέντι τουςαμέριμνοι μετά τη
συζήτηση με τον Τηλέμαχο.
4. Αντίνοος : είναι ηγετική
φυσιογνωμία, καθώς πρώτος παίρνει τον λόγο. Αλαζόνας, μιλά ειρωνικά στον
Τηλέμαχο και προσποαθεί να τον χλευάσει και να τον υποβαθμίσει.
5. Ευρύμαχος : Θέλει να
ηρεμήσει τα πνεύματα. Διπλωμάτης, ύπουλος και πονηρός, ρωτά να μάθει τα αίτια
της μεταστροφής του Τηλέμαχου (445-451). Προσποιείται τον φίλο για να πάρει
πληροφορίες.
6. Ευρύκλεια : αφοσιωμένη
(478-481), αγαθή και τρυφερή, φροντίζει σαν μητέρα τον Τηλέμαχο (485-486)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου