Ευριπίδη, Ελένη (412 π.Χ.)
ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ Α΄
1η Σκηνή (437-494): Μονόλογος Μενέλαου
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΕΝΟΤΗΤΑΣ
- Η είσοδος του Μενέλαου επί σκηνής
§ Αυτο-σύσταση και γενεαλογία του ήρωα – ευχή να μην είχε γεννηθεί
§ το παρελθόν του (Γιατί καυχιέται ο Μενέλαος; Ποιες είναι οι Περιπέτειές του;)
§ το παρόν του (Ποια είναι τα βάσανά του; Τι τον έφερε στο παλάτι;)
Ι. ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ – ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
Σκηνοθετικοί και σκηνογραφικοί δείκτες (στοιχεία όψης)
Η σκηνική παρουσία (η εμφάνιση) Μενέλαου: «ρακοφορία». Ο Ευριπίδης παρουσιάζει τον Μενέλαο ντυμένο με κουρέλια. Γιατί;
- εκφράζεται η μεταστροφή της τύχης του Μενέλαου (βασιλιάς – κουρελής-ρακοφόρος)
-
ο Μ. προκαλεί τον οίκτο των Αιγύπτιων και των θεατών
-
στο τέλος θα οπτικοποιηθεί η αλλαγή της κατάστασης
(η αποκατάσταση) του ήρωα με νέα αλλαγή ενδυμασίας
-
κάποιοι το θεωρούν κωμικό στοιχείο
(υποστηρίζοντας ότι το έργο είναι τραγωδία με καλό τέλος ή τραγικωμωδία)
Μονόλογος
- Ένας μονόλογος εξ ορισμού είναι αντι-θεατρικός.
Με ποιον τρόπο ο συγκεκριμένος
μονόλογος αποκτά ‘θεατρικότητα’ και ενδιαφέρον για τον θεατή;
(με τα κουρέλια και τη δυστυχία
που εκφράζει.)
Δραματικός ρόλος της σκηνής (προώθηση της εξέλιξης του μύθου)
- Ανατρέπει την κακή φήμη που έδωσε ο Τεύκρος για τον θάνατο του Μενέλαου
- Αποκαλύπτει την ύπαρξη «δεύτερης» Ελένης στη σπηλιά, που είναι το «είδωλο». Έτσι, ο θεατής περιμένει με ενδιαφέρον να δει πώς θα συνταιριαστεί αυτή η πληροφορία με την ‘πραγματικότητα’, δηλαδή την παρουσία της πραγματικής Ελένης στην Αίγυπτο.
Ο μονόλογος του Μ είναι
απαραίτητος για να μας ενημερώσει για το παρόν και το παρελθόν του ήρωα.
Τις δύο παραπάνω πληροφορίες δεν
μπορεί να τις δώσει κανείς άλλος παρά μόνο ο Μενέλαος.
Τραγική ειρωνεία
- Ο Μ. αποκαλύπτει ότι έφερε μαζί του την Ελένη, ενώ οι θεατές ξέρουν ότι μαζί του βρίσκεται μια σκιά, ένα είδωλο
- Ο Μενέλαος δεν γνωρίζει ότι βρίσκεται στον τόπο όπου βρίσκεται η πραγματική Ελένη
Κωμικό, τραγικό, ή ρεαλιστικό στοιχείο;
- Κάποιοι θεωρούν κωμικό στοιχείο την παρουσία ενός επικού ήρωα με κουρέλια επί σκηνής.
Αποχώρηση Χορού
-
Ο Χορός αποχωρεί για να μη μάθει την ταυτότητα του
ήρωα.
ΙΙ. ΙΔΕΕΣ
Ο πόλεμος
-
Εδώ το θέμα του πολέμου προσεγγίζεται μέσω του μοτίβου
του «ένδοξου στρατιώτη».
Οι καινοτομίες (= πρωτοτυπίες, επινοήσεις) του Ευριπίδη
- Ο τυπικός Ευριπίδειος ήρωας: η παρουσία ενός επικού ήρωα με κουρέλια στη σκηνή (ανατροπή της προσδοκίας του θεατή)
Η αντίθεση φαίνεσθαι / είναι
- Η βασική αντίθεση του έργου εφαρμόζεται στην εμφάνιση και στην τωρινή κατάσταση του Μενέλαου σε σχέση με τη θέση του (βασιλιάς, νικητής) και την καταγωγή του.
- Η «δεύτερη» Ελένη (είδωλο) στη σπηλιά και η πραγματική Ελένη στην Αίγυπτο.
ΙΙΙ. ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ (στοιχεία ήθους)
Ήθος Μενέλαου:
Διαμορφώνουμε μια πρώτη εικόνα για τον άλλο βασικό ήρωα του έργου (λόγια, πράξεις, συναισθ, σκέψεις).
Τον Μενέλαο τον γνωρίζουμε
ήδη από τα ομηρικά έπη, είναι ένας επικός ήρωας:
-
Είναι ένας από
τους αρχηγούς των Ελλήνων στην τρωική εκστρατεία
-
Είναι ο βασιλιάς
της Σπάρτης
-
Είναι ένας πολεμιστής-νικητής-επιζών
του Τρωικού πολέμου
ΑΝΤΙΘΕΣΗ
Όλα τα παραπάνω
χαρακτηριστικά έρχονται σε αντίθεση με την παρουσία του Μενέλαου επί σκηνής.
Ο Μενέλαος έχει χαρακτηριστικά του τυπικού
Ευριπίδειου ήρωα:
παρουσιάζεται κουρελής, «ρακοφόρος»,
δυστυχισμένος, εξαθλιωμένος και απογυμνωμένος από τον επικό ηρωισμό και
μεγαλείο. Ο επικός ήρωας γίνεται τραγικός ήρωας:
-
Από ένδοξος βασιλιάς γίνεται ρακένδυτος ναυαγός και
ζητιάνος
-
Από νικητής της Τροίας γίνεται «ανέστιος (= χωρίς
εστία, σπίτι) και πλάνης (= περιπλανώμενος)», ένας ξένος σε ξένο τόπο.
→ Έχουμε δηλαδή μεταστροφή της τύχης,
άγνοια και αυταπάτη, νικητής και νικημένος του πολέμου.
-
Επιπλέον,
καυχιέται ότι ήταν αρχηγός των Ελλήνων στον Τρωικό πόλεμο – ιδιοποίηση της
Τρωικής εκστρατείας (κομπασμός, καυχησιές Μ ή το μοτίβο του «καυχησιάρη
στρατιώτη»)
-
Δεν ρωτάει πού είναι, διότι φοράει κουρέλια (υπερηφάνεια
και ντροπή)
-
Αναθεματίζει τη γενιά του (εύχεται να μην είχε
γεννηθεί)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου