Ευριπίδη, Ελένη (412 π.Χ.)
Γ΄ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ
1η Σκηνή (1286-1304): Θεοκλύμενος
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ
- Είσοδος του Θεοκλύμενου
- Οι φόβοι του
ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ
· ήθος Θεοκλύμενου
- η μεγαλόπρεπη εμφάνισή του έρχεται σε αντίθεση με την αφέλειά του
- εκφράζει απειλή εναντίον Ελλήνων («τους κακούς δίχως τιμωρία ν’ αφήσω»)
- είναι βιαστικός στις κρίσεις του
- θέλει να εκδικηθεί
ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ
· Τραγική ειρωνεία (οι θεατές γνωρίζουν τι συμβαίνει, ενώ ο Θ. δεν γνωρίζει)
· Σκηνοθετικοί και σκηνογραφικοί δείκτες (στοιχεία όψης)
θεαματικά σκηνικά και κουστούμια:
- πολυτελής ενδυμασία Θεοκλύμενου
- ακόλουθοι, δούλοι
- σύνεργα κυνηγιού και σκυλιά: μας θυμίζει τα λόγια της Ελένης προς τον Τεύκρο: «μα φύγε ξένε γρήγορα απ’ τη χώρα [...] / ο γιος πριν σ’ αντικρίσει του Πρωτέα / που βασιλεύει εδώ πήγε κυνήγι / με τα σκυλιά του» (στ. 179-182).
2η Σκηνή (1305-1424): Θεοκλύμενος – Ελένη – Μενέλαος
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ
- Το πένθος της Ελένης
- Πώς ερμηνεύει το πένθος ο Θεοκλύμενος
- Ποιες πληροφορίες του δίνει η Ελένη
- Ποιες είναι οι επιφυλάξεις του Θεοκλύμενου
- Πώς η Ελένη της αμβλύνει;
- Η ψεύτικη υπόσχεση και το αίτημα της Ελένης
- Πώς η Ελένη εξασφαλίζει την ευνοϊκή στάση του Θεοκλύμενου;
- Τι του ζητά; Ποιες είναι οι πρώτες αντιδράσεις του;
- Η συμβολή του Μενέλαου στον δόλο
- Τι ζητά ο Μενέλαος από τον Θεοκλύμενο;
Η εφαρμογή σχεδίου Ελένης - υπεροχή Ελένης στα δρώμενα
ΑΦΗΓΜΑΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ
· Σκηνοθετικοί και σκηνογραφικοί δείκτες (στοιχεία όψης)
- Η εμφάνιση της Ελένης (κομμένα μαλλιά, μαύρα ρούχα, δακρυσμένα μάτια, κλπ)
· Στοιχεία εξωτερικής και εσωτερικής δράσης
- εξωτερική δράση = εξωτερικά γεγονότα, πράξεις ηρώων, εξέλιξη δράσης
- εσωτερική δράση = ψυχολογική κατάσταση των ηρώων, συναισθηματικές διακυμάνσεις
Θεοκλ: αγωνία, θυμός, ανακούφιση και ελπίδα για το γάμο του με την Ελένη
· Τραγική ειρωνεία
- Η προθυμία του Θεοκλύμενου να βοηθήσει τον μεταμφιεσμένο Μενέλαο και να διευκολύνει τις ταφικές τελετές, προκειμένου να πραγματοποιηθεί ο γάμος τους με την Ελένη, φέρνει ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα
- Η τραγική ειρωνεία είναι πιο έντονη, διότι ο Θεοκλύμενος είναι ο βασιλιάς (δυνατός, σκληρός, αυταρχικός) και ο μόνος που δεν γνωρίζει, ενώ όλα τα υπόλοιπα πρόσωπα του δράματος γνωρίζουν)
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Εκδηλώσεις πένθους
- Κομμένα μαλλιά, μαύρα ρούχα, δακρυσμένα μάτια, κλπ.
Ταφικές τελετές
-
Αναίμακτες προσφορές (καρποί, φρούτα, σπονδές)
και αιματηρές θυσίες ζώων.
-
Το τέλος του Μενέλαου χαρακτηρίζεται «φρικτό» (1329),
όχι μόνο γιατί πέθανε, αλλά και γιατί δεν του αποδόθηκαν οι ταφικές
τελετές.
Γρήγορο πλοίο φοινικικό
-
Τα πλοία των Φοινίκων ήταν φημισμένα για την ταχύτητά
τους
Ο αγγελιοφόρος καλών ειδήσεων αμοίβεται
-
Ο Θεοκλύμενος υπόσχεται στον Μενέλαο βοήθεια
(ρούχα και τρόφιμα για να διευκολυνθεί η επιστροφή του στην πατρίδα) διότι του
έφερε καλή είδηση: τον θάνατο του Μενέλαου
ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ
Ήθος
Θεοκλύμενου: σε
κάποιο βαθμό ανταποκρίνεται και σε κάποιο βαθμό ανατρέπει τις προσδοκίες του
αναγνώστη.
Ήθος Ελένης: Υπεροχή της Ελένης σε σχέση με τον
Μενέλαο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου